Oczy
szeroko
zamknięte,
film
wyreżyserowany
przez
Stanleya
Kubricka
na
podstawie
noweli
współczesnego
Freudowi,
wiedeńskiego
lekarza
i
pisarza,
Artura
Schnitzlera,
jest
opowieścią
o
lekarzu,
doktorze
Billu,
który
stał
się
uczestnikiem
niesamowitych
przygód.
Na
pewnym
wystawnym
przyjęciu
został
poproszony
przez
gospodarza
o
udzielenie
pomocy
młodej
i
pięknej
kobiecie,
która
straciła
przytomność
w
trakcie
przygody
seksualnej,
jaką
miała
z
owym
gospodarzem.
Doktor
Bill
okrył
nagą
kobietę,
reanimował
ją,
zdiagnozował
zapaść
po
nadużyciu
narkotyków,
a
następnie
w
kilku
słowach
zawierających
szacunek,
jakim
lekarze
darzą
pacjentów,
zlecił
podjęcie
leczenia
odwykowego.
W dalszej części filmu
młody lekarz zostaje stopniowo wciągany w szereg fantazji i zdarzeń
seksualnych, które wzmagają jego ciekawość i ekscytację. W końcu
trafia na tajne przyjęcie, na którym zamaskowani mężczyźni i
kobiety uczestniczą w mistycznej orgii. Niemal od początku opiekuje
się nim tajemnicza kobieta, która w momencie zdemaskowania jego
nieuprawionego uczestnictwa w orgii ratuje go z opresji, prosząc sąd
społeczności o przyjęcie jej w ofierze, czym, jak się wydaje,
ocala mu życie.
Nazajutrz doktor Bill
kojarzy wiadomość o tajemniczej śmierci kobiety z orgią i kiedy
ogląda zmarłą w prosektorium rozpoznaje w niej kobietę, której
kiedyś pomógł dojść do przytomności na przyjęciu u
przyjaciela. Domyśla się wtedy, że to ta sama kobieta poświęciła
się dla niego podczas balu maskowego.
Jednym
ze
wspólnych
wątków
łączących
Ostatnie
tango
w
Paryżu
i
Oczy
szeroko
zamknięte
jest
motyw
seksu,
który
łączy
mężczyzn
ze
starszego
pokolenia,
można
by
rzec,
pokolenia
ojców
i
dziadków,
z
młodymi
kobietami.
Ponieważ
to
zjawisko
jest
często
spotykane
w
życiu
codziennym,
wielu
badaczy
odczytuje
w
obu
filmach
aluzję,
lub
nawet
krytykę
dyktatu
męskiego
establishemntu,
który
doprowadza
do
szeregu
nadużyć,
w
tym
gwałtu
na
prawach
i
tożsamości
kobiecej.
Forma
i
treść
filmu
ponownie
przywołuje
orfejski
motyw
schodzenia
do
piekieł
ludzkiej
nieświadomości.
Ponadto
w
filmie
Oczy
szeroko
zamknięte,
podobnie
jak
w
Ostatnim
tangu
w
Paryżu,
seks
zostaje
ponownie
przedstawiony
jako
enklawa
zamaskowana,
wyizolowana
i
sprowadzona
do
realizacji
czystych
fantazji
erotycznych,
po
to,
aby
czysta
ekscytacja
oddalała
ziemskie
lęki.
W
tym
kontekście
film
Oczy
szeroko
zamknięte
jest
również
historią
poświęcenia
przez
starszego
mężczyznę
swoich
seniorskich
cech,
jak
na
przykład
zdolność
do
dawania
ochrony,
lojalności,
obrony
godności
i
respektu
dla
prawdy,
na
rzecz
ekscytacji,
która
uwalnia
go
od
przygniatającego
uczucia
upływającego
czasu.
Jednak
film
ten
zawiera
jeszcze
jeden
istotny
motyw
reprezentowany
przez
postać
młodego
lekarza.
Doktor
Bill
został
uratowany
przez
młodą
kobietę
pragnącą
zrobić
dla
niego
coś
więcej,
niż
obdarzenie
go
seksualną
przyjemnością
– tym
„czymś
więcej”
było
poświęcenie
własnego
życia.
Była
to
ta
sama
kobieta,
która
wcześniej,
pomimo
swej
wyzywającej
urody,
nie
stała
się
dla
niego
obiektem
seksualnym,
ale
pacjentką,
której
zaoferował
pomoc
lekarską.
Uszanowanie
jej
godności
w
trudnym
dla
niej
momencie,
zostało
odwzajemnione.
A
zatem
doktor
Bill
jest
uosobieniem
mężczyzny,
któremu
nie
są
obce
pragnienia
i
pokusy
seksualne,
ale
jednocześnie,
w
gruncie
rzeczy,
są
trzymane
w
ryzach.
Ryzy
te
nie
pozwalają,
by
pokusy
seksualne
zdominowały
jego
cechy
rodzicielskie
i
zasady
lekarskie,
nawet
jeśli
jest
bliski
pożądania
tego,
co
wywołuje
w
nim
ekscytację.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz